Zaproszenie na konferencję Diagnostyka zaburzeń rozwoju psycho-fizycznego dzieci. Profilaktyka i terapia.

Data utworzenia: 2015-03-26

Zaproszenie na konferencję Diagnostyka zaburzeń rozwoju psycho-fizycznego dzieci. Profilaktyka i terapia.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Stowarzyszenie Medycyna Polska i CenterMed zapraszają lekarzy, zwłaszcza lekarzy pediatrów, logopedów, pielęgniarki, pracowników żłobków, przedszkoli i szkół do udziału w konferencji „Diagnostyka zaburzeń rozwoju psycho–fizycznego dzieci. Profilaktyka i terapia.” 
Konferencja odbędzie się w czwartek 16 kwietnia 2015 r. w Auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie. Udział w konferencji jest bezpłatny, wymagana jest wcześniejsza rejestracja na mail: konferencjadzieci@onet.pl lub pod numerem telefonu 509 984 279. Na zgłoszenia czekamy do 10 kwietnia 2015 r.

Program konferencji, 16 kwietnia 2015 roku 
„Diagnostyka zaburzeń rozwoju psycho–fizycznego dzieci. Profilaktyka i terapia.”
 
9.00 – 9.30 – Rejestracja
9.30 – 9.45 – Otwarcie konferencji
9.45 – 11.15 – prof. zw. dr hab.  Jadwiga Cieszyńska  -  „Diagnoza zaburzeń i stymulacja rozwoju dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.” 
11.15 – 11.30 – Dyskusja
11.30 – 12.00 – prof. UP dr hab. Marta Korendo – „Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci.” 
12.00 – 12.30 – Przerwa na kawę
12.30 – 13.00 – dr Alicja Kabała - „Kształtowanie się umiejętności artykulacyjnych u dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.” 
13.30 – 14.00 – dr Magdalena Peterek  - „Mozaikowa rzeczywistość dzieci i młodzieży po wszczepie implantu ślimakowego – trudy rehabilitacji mowy.”
14.00 – 14.30 – dr Małgorzata Kołpa -  „Stan odżywiania dzieci w wieku przedszkolnym.” 
14.30 – 15.00 – dr Agnieszka Jankowicz – Szymańska -  „Jakość postawy  ciała uczniów tarnowskich  przedszkoli.” 
15.00 – 15.30 – mgr Elżbieta Marcisz - „Profilaktyka próchnicy u dzieci” 
15.30 – 15.45 – Dyskusja

Cel konferencji
Chcemy uświadomić znaczenie wczesnej diagnozy oraz podjęcia natychmiastowej interwencji terapeutycznej, w przypadku zaburzeń rozwoju u dzieci. Konsekwentna i celowa terapia podjęta w wieku niemowlęcym lub wczesnoprzedszkolnym wykorzystuje naturalną plastyczność mózgu dziecka. Stwarza ogromne możliwości kompensacji uszkodzonych struktur i tworzenia nowych połączeń międzyneuronalnych. Dzięki temu dzieci uczą się świadomie patrzeć, słuchać oraz analizować i opisywać  otaczający je świat.

Nawyki żywieniowe dzieci, a także ich rodziców, wpływają na ich rozwój psychofizyczny, popełnione błędy zwykle mają poważne konsekwencje dla zdrowia oraz rozwoju psychicznego najmłodszych. 
Nasza rzeczywistość jest zdominowana przez kulturę cyfrową, która nie sprzyja aktywności fizycznej naszych pociech. Skutkuje pogłębiającymi się wadami postawy, zmianami w spostrzeganiu i doświadczaniu otaczającej ich rzeczywistości.

Zależy nam na zwróceniu uwagi na ogromną rolę lekarzy pediatrów w diagnostyce zaburzeń rozwoju w czasie bilansu 2, 4, 6 letnich dzieci. Opinia lekarza pierwszego kontaktu ma duże znaczenie dla rodziców. Może być bodźcem do podjęcia decyzji o szczegółowej diagnozie ich dziecka i rozpoczęciu terapii.
 
Kilka faktów:
- problem z prawidłową wymową ma 41% trzylatków i 50 % czterolatków, w przypadku starszych dzieci braki się pogłębiają, dotyczą bowiem 75 % pięciolatków i 78 % sześciolatków,
- liczba dzieci z autyzmem gwałtownie zaczęła wzrastać od lat 90-tych, obecnie szacuje się, że w Polsce żyje ok. 30 tyś. osób z autyzmem zespołem Aspergera (wciąż jeszcze diagnozuje się dzieci zbyt późno) w Stanach Zjednoczonych obecnie rejestruje się nawet 1 przypadek autyzmu w grupie 88 – 50 dzieci,
- około 20% dzieci i młodzieży w wieku szkolnym ma różnego rodzaju problemy związane ze słuchem (zgodnie z badaniami Instytutu Fizjologii  Patologii Słuchu w latach 2008 i 2010).